جلوه صوتي چيست

آنچه درباره موسيقي بايد بدانيد

جلوه صوتي چيست

SFX مي‌تواند مخفف «جلوه‌هاي صوتي» يا «جلوه‌هاي ويژه» باشد، كه اغلب دومي است. به اين ترتيب، تمايز بين اين دو مي تواند گيج كننده باشد، و بنابراين كلمه "صدا" در بسياري از موارد اضافه مي شود تا هرگونه سوء تفاهم بين توليد كنندگان صدا و ساير اعضاي خدمه برطرف شود.

اين يك اصطلاح گسترده است كه مي تواند براي بسياري از اشكال مختلف رسانه از موسيقي، فيلم، تلويزيون و اساساً هر چيز ديگري كه شامل صدا باشد به كار رود. در هر يك از اين انواع توليد، جلوه‌هاي صوتي مرحله‌اي حياتي در افزايش تجربه مخاطب يا شنونده با افزايش احساسات و درام يا ايجاد صدايي كامل‌تر، قوي‌تر و منسجم‌تر است.

هنگامي كه به صنعت موسيقي اشاره مي‌كنيم، SFX طيف وسيعي از فيلترها و پيشرفت‌ها هستند كه كيفيت آهنگ، صدا، صدا يا هر كيفيت ديگري از صداهاي موسيقي را در يك ميكس «شيرين» مي‌كنند. صنعت موسيقي مدرن پر از اين اثرات است، به ويژه در ژانرهاي تجاري تر مانند پاپ. مخاطبان امروزي آنقدر به شنيدن اين لايه‌هاي پيچيده صداهاي تقويت‌شده عادت كرده‌اند كه اغلب اوقات، يك آهنگ بدون آن‌ها خشك يا ناقص به نظر مي‌رسد. براي كسب اطلاعات بيشتر در حيطه موسيقي و دانلود جديدترين آهنگ ها، در ادامه با ماهمراه باشيد...

انواع مختلف صدا SFX چيست؟

انواع مختلفي از صداهاي SFX از جمله reverb، autotune، Foley، panning، تساوي و فشرده سازي وجود دارد. هر كدام كاربرد و دليل متفاوتي براي توليد كننده صدا دارد تا آن را روي يك آهنگ لايه بندي كند.

Reverb

اين ابزار ارزشمندي است كه مفهوم پژواك را مي گيرد و آن را به سطح بعدي مي برد. Reverb تركيب پيچيده‌اي از پژواك است كه مي‌توان آن را كنترل و تنظيم كرد تا صدايي كامل‌تر و زنده‌تر توليد كند. در حالي كه به صدا جان مي بخشد، همچنين اطلاعاتي را در مورد اندازه و شكل فضايي كه صدا از آنجا مي آيد يا حداقل جايي كه مهندسي شده است به شنونده منتقل مي كند تا صدا از آنجا مي آيد. اين يك پيشرفت بسيار محبوب براي استفاده براي خوانندگان است، اما همچنين يك راه عالي براي چاق كردن صداي برنج يا انواع سازهاي ديگر است. همچنين مي تواند به گرفتن يك احساس خاص كمك كند، چه فضايي باشد و چه احساسي.

Reverb يكي از اثراتي است كه بايد مراقب باشيد بيش از حد استفاده نكنيد. اگر هر صدا در يك ميكس غرق در طنين باشد، همه چيز دور و نامشخص به نظر مي رسد. اگر با توليدات لايه‌بندي پيچيده سر و كار داريد، اين مي‌تواند به سرعت منجر به گل‌آلودگي شود. در نقطه مقابل، هيچ ريوربي ممكن است همه چيز را مرده و حتي غير واقعي به نظر برساند. فقط براي سازهاي خاصي مي‌توانيد با نگه داشتن ريورب به‌طور كامل، مانند سازهاي كوبه‌اي زماني كه مي‌خواهيد به‌طور چشمگيري از تركيب خارج شود، خلاص شويد.

تنظيم خودكار

خواه اين يك انتخاب هنري باشد يا يك ضرورت به دليل يك خواننده ناشنوا، autotune تبديل به بهترين دوست يك توليد كننده صوتي و عنصري حياتي در چرخ خانه يك استوديو شده است. شدت فيلتر خودكار نحوه درك شنونده از آن را تغيير مي دهد، از غير قابل توجه بودن به جز به گوش بسيار آموزش ديده، تا چيزي كه به ويژگي اصلي صدايي كه روي آن اعمال مي شود تبديل مي شود. استفاده ظريف از آهنگ خودكار براي هورن ها يا خوانندگاني كه اندكي از لحن خارج مي شوند بسيار مفيد است، به خصوص كه شنوندگان موسيقي امروزي حتي اگر ندانند كه اين به چه معناست، بسيار مشروط تر است كه انتظار كمال آهنگ را داشته باشند. وقتي چيزي ناهماهنگ است، براي شنيدن آن لازم نيست متخصص تئوري موسيقي باشيد.

فولي

اين شاخه اي از جلوه هاي صوتي است كه عموماً در فيلمسازي كاربرد دارد و تقريباً هميشه وجود دارد حتي اگر مخاطب به آن فكر نكرده باشد. هر بار كه شخصيتي حركت مي‌كند و عملي را انجام مي‌دهد يا زماني كه عوامل محيطي رخ مي‌دهند، نياز به صدايي كه توسط استوديو تنظيم شده است، آن را همراهي كند. به ندرت صداهاي زنده ضبط شده در مكان قابل استفاده براي توليد فيلم حرفه اي هستند. اين بدان معناست كه آنها بايد يكي يكي توسط هنرمندان فولي خلق شوند. اين شاخه جالب از طراحي صدا شامل استفاده از هر شيء قابل تصور براي به تصوير كشيدن ماهيت صوتي آنچه كه مخاطب روي صفحه مي بيند را به بهترين شكل ممكن به تصوير مي كشد.

اغلب اوقات، براي ارائه يك ارائه منسجم كه براي بينندگان منطقي باشد، صداها بسيار اغراق‌آميز مي‌شوند يا حتي به آن اضافه مي‌شوند، زماني كه، به طور واقع بينانه، هيچ صدايي وجود ندارد. بيرون آوردن شمشير از بدنه آن و صداهاي مشت نمونه هاي بارز هستند، به ويژه در ژانرهاي فانتزي و ماجراجويي. گسستن هاي ديگر از واقعيت، مانند رعد و برقي كه همزمان با رعد و برق به جاي تاخيري كه در زندگي واقعي انتظار داريم رخ مي دهد، راه هاي كوچكي هستند كه فيلم ها بايد با انتظارات تماشاگران سازگار شوند تا توهمي را كه ايجاد مي كنند حفظ كنند.

Panning

Panning شامل توزيع سيگنال هاي صوتي بين كانال هاي چپ و راست و ايجاد يك تركيب استريو است. اين يك راه كليدي براي انتقال حس فضا توسط توليدكنندگان صوتي است كه به متمايزتر كردن هر صدا و ساز فردي كمك مي كند. هنگامي كه دو يا چند صداي موسيقي رقيب در يك محدوده وجود دارد، آنها اغلب با يكديگر در تضاد خواهند بود، مگر اينكه به اندازه كافي از هم فاصله داشته باشند.

تساوي (EQ)

EQ براي كنترل بالا و پايين هاي هر آهنگ جداگانه يا تركيب به عنوان يك كل استفاده مي شود. اغلب اوقات، هنگامي كه يك آهنگ خام ضبط مي‌شود، در پايين‌ترين نقطه مبهم به نظر مي‌رسد يا در اكتاوهاي بالاتر، صدايي تند و تيز به نظر مي‌رسد. با استفاده از فيدرها و ابزار يكسان سازي براي كنترل اين سطوح، يك توليد كننده صدا مي تواند صداي كلي را به روشي دقيق بر اساس محدوده هرتز تغيير شكل دهد تا واضح ترين صداي ممكن را ايجاد كند.

منبع: ipr.edu

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.